Fehac erkend auto taxateur voor de belastingdienst

hoe werkt BPM in Nederland

BPM in 2020 weer omhoog?

 

Wat is BPM?  Bpm is de belasting die er wordt betaalt over een auto of motorfiets, als u een auto nieuw koopt of importeert dan bent u genoodzaakt belasting te betalen over het voertuig.

Het was ooit de bedoeling dat er helemaal geen BPM meer zou zijn alleen maar BTW, eind 1960 is de btw ingevoerd dit was 12% op goederen en diensten voor luxe producten was dit 25%.

Om er voor te zorgen dat luxe producten niet aanzienlijk goedkoper werden door de nieuw 12% btw werd er een nieuwe belasting uitgevonden dit was de “tijdelijke” bijzondere verbruiksbelasting, dit was echter niet tijdelijk het idee was om dit langzaam af te bouwen maar dat is nooit gebeurd. Want in 1992 werd de BPM ingevoerd dit was ongeveer 45% van de waarde van de auto. Benzine auto’s kregen nog meer voordeel en diesels kregen een extra toeslag. In 2008 is de BPM gezakt met ongeveer 3% en een jaar later is de bpm naar 40% gezakt. Het rijk was erg goed op weg om af te bouwen tot dat er heel veel druk was van het Europese parlement. Dit heeft er voor gezorgd dat de BPM vanaf 2013 volledig werd berekend door de uitstoot cijfers. Dit zorgde er voor dat het rijk in 2017 bijna 2 miljard euro binnen harkte. Dit is nu aanzienlijk minder door de opkomst van BPM vrije elektrische auto’s, zuinige hybride’s en zuinige benzine auto’s.

 

De BPM op personen auto’s in Nederland wordt berekend aan de hand van de CO2  uitstoot (in Gram/Km), stoot de auto veel uit dan betaalt u meer bpm dan bij een auto die minder uitstoot. Er zijn ook uitzonderingen is de auto ouder dan 25 jaar of stoot het voertuig 0 gram CO2 per kilometer uit dan betaalt u geen BPM.

BPM op bestelauto’s, kampeer auto’s en motoren wordt weer anders berekend, dit wordt berekend door de netto catalogusprijs te nemen en daar een percentage van af te nemen. Uitstoot maakt verder niet in deze categorie uit.

Stijgt de BPM in 2020 opnieuw?

Op 1 juli 2020 zal er weer een verandering in de bpm komen, wat houdt dit dan in?

Alle auto’s vanaf 1 September 2018 worden door middel van de vrij nieuwe WLPT methode getest, deze test vervangt de oude NEDC-methode,

Waarom gaat de BPM dan om hoog? Volgens de WLPT test stoten de auto’s veel meer uit dus worden ze zwaarder belast, voorheen werd de oude NEDC test gebruikt om te bereken hoeveel BPM er betaalt moest worden.  Maar vanaf Juli 2020 gaat alles volgens de WLPT.

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email