Uitleg Duitse autopapieren

Uitleg Duitse autopapieren, waar moet je op letten?

Duitse autopapieren belangrijk bij auto importeren

Bij een auto importeren uit Duitsland zijn natuurlijk de Duitse autopapieren van groot belang. Bij de RDW keuring wordt vaak ontdekt dat de kopers van de import auto niet beschikken over de juiste of volledige Duitse kenteken papieren. Dit is uiteraard heel vervelend, want dan kan de auto niet gekeurd en ingevoerd worden in Nederland. We leggen je uit waar je op moet letten bij de Duitse autopapieren.

Duitse kenteken papieren

Sinds 1 oktober 2005 zijn het kentekenbewijs en de voertuigtitel van de Duitse kenteken papieren van uiterlijk veranderd. Als je een nieuw voertuig inschrijft of als er een verandering van eigenaar is, worden de oude documenten ambtshalve ingetrokken en ontvang je de in de hele EU gestandaardiseerde inschrijvingsdocumenten.

De belangrijkste documenten die je bij de Duitse import auto krijgt zijn natuurlijk het Duitse autopapieren. De kentekenbewijzen bestaan uit twee delen:

  • Kentekenbewijs deel I – het vervangt het kentekenbewijs (Fahrzuegschein genoemd).
  • Kentekenbewijs deel II – het vervangt het kentekenbewijs (Fahrzeugbrief genoemd).

Om taalproblemen in de Lidstaten te voorkomen en de voertuigcontroles te verbeteren, zijn voor bepaalde gegevens voor de hele EU uniforme nummering (codes) vastgesteld.

De codes voor de hele EU bestaan uit letters en, indien nodig, subnummers. Bijvoorbeeld:

C.3.1 Achternaam of bedrijfsnaam

C.3.2 Voornaam

E Voertuigidentificatienummer

P.3 Brandstofsoort of energiebron

Informatie die alleen van nationaal belang is, wordt aangegeven met andere nummering – tussen haakjes. Voor het Duitse autopapieren bestaan deze codes uit cijfers, zoals:

(9) Aantal aangedreven assen

(14) Aanwijzing van de nationale emissieklasse.

Taxatie Electrische Scooter Waarde Electrische Scooter

Wat controleren op de Duitse autopapieren?

Er zijn een drietal zaken die belangrijk zijn om bij het importeren van een voertuig uit Duitsland op de Duitse autopapieren te controleren. Dit zijn:

De tenaamstelling

  1. De tenaamstelling van de Duitse autopapieren is het eerste wat je controleert van de import auto. Waar het om draait is of de verkoper wel echt de eigenaar is van de auto in kwestie. Dit kan je een vinden op kentekenbewijs deel II. Links bovenaan staan de gegevens van de huidige eigenaar weergegeven.

  1. Chassisnummer
    Het tweede wat je controleert op het Duitse kentekenbewijs is het chassisnummer. Deze staat zowel op het Duitse kentekenbewijs deel I als deel II. Als ook op het CVO (Certificaat van Overeenstemming). Controleer vervolgens of het chassisnummer van de autopapieren gelijks is aan het nummer van de auto zelf.

  1. Gecombineerde CO2 uitstoot
    De CO2 uitstoot is van belang voor de hoogte van de rest BPM die je aan de Belastingdienst moet afdragen bij het importeren van een auto. Dit geldt voor auto’s van na het jaartal 2007. Het eerste wat je bij een auto van 2007 of jonger is vragen naar de CVO. Hierop staat de gecombineerde CO2 uitstoot vermeld. Is er geen CVO bij de auto dan is het verstandig deze gelijk op te vragen bij de importeur. Voor auto’s ouder dan 2007 is de CO2 minder van belang, want dan is de CO2 uitstoot niet direct van invloed op de BPM.

Indien je een auto importeert uit Duitsland, waarvan de CO2 uitstoot niet bekend is, dan zal de RDW deze berekenen aan de hand van een formule. Voorkom dit, want de uitkomst van deze berekening op basis van voertuiggewicht, brandstof soort, vermogen en transmissie, is vaak in jouw nadeel.

Waar moet je nog meer op letten bij Duitse auto importeren?

Naast de juiste Duitse autopapieren is het verstandig om nog een tweetal documenten in orde te hebben. Namelijk de koopovereenkomst en Duitse APK papieren. Laatstgenoemde kan je eenvoudig uit onderhandelen bij de koop. Je hebt dan ook gelijk een klein stukje zekerheid over de technische staat van de Duitse import auto. De Duitse APK (TÜV genoemd) is namelijk een stuk strenger dan de Nederlandse APK keuring.

De koopovereenkomst moet natuurlijk door beide partijen getekend zijn. Let bij het ondertekenen van de Duitse koopovereenkomst erop dat alle velden zijn ingevuld en alle gegevens zijn vermeld. Let bijvoorbeeld op gegevens van de koper, verkoper, chassisnummer, eventuele schades of gebreken, garantie, kilometerstand en natuurlijk de overeengekomen prijs.

Indien je een Duits auto importeert van een particulier, ook dan is het zeker aan te raden om een koopovereenkomst op te stellen. Dit kan naast de Duitse autopapieren meteen dienen als een eigendomsbewijs.

Naast alle genoemde gegevens en documenten is de factuur ook belangrijk om te hebben. Al is het maar voor je persoonlijke administratie of eventueel voor een latere doorverkoop. Dan kan je alle documenten van de Duitse import auto overleggen.

Meer weten over uitleg Duitse autopapieren?

Mocht je nog vragen hebben over de uitleg Duitse autopapieren of wil je meer weten over kentekenbewijzen van andere landen? Zoals België, Italië, Frankrijk of Amerika? Neem dan contact op met de import specialist CarTax. AutotaxatieCarTax helpt je graag de koop van je import droomauto te realiseren. Wij verzorgen de gehele BPM taxatie en aanvraag. Ook geven we advies over auto importeren waar op letten. Neem gerust eens contact met ons op.

All in!

€220,-

BPM rapport + aangifte
+ verzenden

VRT En FEHAC CarTax Gecertificeerde Auto Taxateur

NEEM CONTACT MET ONS OP

Selecteer welke details u wilt sturen